Friday 2 December 2011

BERNILAINYA SEORANG ANAK MELAYU, ISLAM

BERNILAINYA SEORANG ANAK MELAYU, ISLAM

         Setalah 54 tahun Tanah Melayu di merdekakan, apakah yang dapat kita belajar daripada lebih 400 tahun dijajah oleh Portugis,Belanda,Siam, Jepun, British, Dan Komunis. Peperangan awal di Melaka pada tahun 1511 yang diserang oleh Portugis menggunakan perairan Selat Melaka.
          Melaka merupakan selat yang tersohor pada masa dahulu kerana kedudukan yang strategik dan kaya dengan sumber rampah ratus, getah juga kaya dengan perlombongan emas. Tahukah anda, dahulunya Tanah Melayu pernah digelar Semenajung Emas. Oleh itu, ramai perniaga dan perkapalan membawa masuk pekerja buruh asing untuk bekerja di Tanah Melayu, kemasukan buruh asing ini merungsingkan orang maleyu sendiri kerana saingan amatlah tinggi. Sehinggakan terlahirnya golongan lanun yang ingin merampas segala kekayaan.
          Para lanun ini teleh digetarkan oleh Hukum Kanun Melaka. 
Hukum Kanun Melaka merupakan hukum Islam pertama yang telah diperkenalkan oleh Sultan Muhammad Shah untuk digunakan di negeri Melaka. Inilah letaknya  nilai anak Melayu Islam yang melontarkan Hukum Kanun Melaka ke mata dunia.
          Tidak lama kemudian, Tanah Melayu kian pesat dengan pembangunan dan ditukarkan nama kepada Malaysia. Apa yang ada di Malaysia membuatkan orang asing tertarik kepada negara kecil ini? Ya! Kita ada Menara Berkembar Petronas dan Kuala Lumpur City Center (KLCC). Nilai seorang anak Melayu yang bernama Mahathir bin Mohamad telah memperkenalkan Menara Berkembar Petronas kepada Malaysia, sekali gus telah menjadi menara berkembar tertinggi di dunia. Sehingga hari ini, masih megah berdiri di Tanah Melayu(Malaysia).
          Seorang anak melayu juga telah mengharumkan industri perfileman hingga keperingkat antarabangsa yang telah dikerah oleh Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh (P.Ramlee). beliau juga tidak lepu dengan semangat memperjuangkan sejarah tanah air dan filem yang memperjuangkan kemerdekaan. Banyak cerita yang beliau hasilkan menjadi hiburan, renungan dan pengajaran pada masa kini.
          Beringatlah anak Melayu, selagi pijaknya kamu di Tanah Melayu, selagi itu kamu bernilai. Bernilailah kamu dengan bermaruah dan beragamakan Islam. Itulah Melayu. Perjuangan tidak akan selesai selagi hayat dikandung badan. Selagi tanah bernama Melayu, selagi islam tercinta megah dijulang.
          Bacalah sejarah dan belajarlah dari sejarah. Jangan pula kita lupa daratan. Ingatlah Melayu, janganlah bersikap perkauman, terimalah ia selagi ia bernamakan islam. Jika tidak, berbaik-baiklah kita sesama manusia. Merdekakanlah permikiran yang masih dikong-kong oleh ketaksuban terhadap bangsa agar kita tidak terpesong jauh dan tidak kembali ke zaman jahilyah. Berbanggalah dengan nama Melayu dan Islam.

No comments:

Post a Comment